Školní poradenské pracoviště (dále jen ŠPP) poskytuje poradenské a konzultační služby žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogům. K hlavním cílům ŠPP patří iniciace aktivit vedoucích k vylepšení sociálního klimatu školy – posílení pozitivních vztahů mezi všemi subjekty školy, rozšíření oblastí primární prevence a zkvalitnění péče o děti se speciálními vzdělávacími potřebami.
ŠPP naší školy je tvořeno činností školního metodika prevence, výchovného poradce, speciálních pedagogů a logopedických asistentů. Na poradenských službách školy se významně podílí třídní učitelé.
Školní metodik prevence se věnuje péči o žáky s rizikovým chováním a prevenci rizikového chování, výchovný poradce se věnuje podpoře žáků a pedagogických pracovníků při vzdělávání žáků s potřebou uplatňování podpůrných opatření, speciální pedagog se podílí na poskytování poradenských služeb i realizaci předmětu speciálně pedagogické péče, logopedický asistent se zaměřuje na primární logopedickou prevenci.
Poradenský pracovník školy spolupracuje s dalšími pedagogickými pracovníky, zejména s třídními učiteli, a zajišťuje pravidelnou komunikaci se zákonným zástupcem žáka nebo zletilým žákem. Pravidelně komunikuje se školskými poradenskými zařízeními, která zajišťují návrhy podpůrných opatření a podílejí se na jejich realizaci ve školách. Školy a školská zařízení, která se podílejí na vzdělávání žáka, postupují za účelem jeho podpory ve vzájemné součinnosti.
Rozsah činností školního poradenského pracoviště:
poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření
prevenci školní neúspěšnosti
kariérové poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou podporu k vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění
podporu vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami
podporu vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných
průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole a školském zařízení
včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů
předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace
průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou
metodickou podporu učitelům při použití psychologických a speciálně pedagogických postupů ve vzdělávací činnosti školy
spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci
spolupráci školy při poskytování poradenských služeb se školskými poradenskými zařízeními
Výchovný poradce: Mgr. Jana Záhorková
Kontakt: jana.zahorkova@zsbavorov.cz
Výchovný poradce je koordinátorem vzájemné spolupráce. Pracuje s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky s výchovnými problémy, komunikuje s jejich zákonnými zástupci a podle typu problému doporučuje postup a odbornou péči. Poskytuje poradenství k volbě dalšího studia pro žáky i rodiče. Připravuje přihlášky a zápisové lístky pro účely přijímacího řízení. Vede dokumentaci žáků.
Hlavní oblasti činnosti:
výchova a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami včetně žáků z jiného kulturního prostředí a žáků se sociálním znevýhodněním
péče o žáky nadané, mimořádně nadané a žáky ohrožené neprospěchem
problémy se školní docházkou – neomluvená a vysoká omluvená absence
kariérové poradenství – profesní orientace žáků
prevence negativních jevů a rizikového chování
metodická podpora učitelům při aplikaci speciálně pedagogických poznatků a dovedností do vzdělávací činnosti školy, konkrétně v práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadanými
Metodik prevence: Mgr. Jana Záhorková, (Mgr. Eliška Dudová)
Kontakt: jana.zahorkova@zsbavorov.cz
Hlavní oblasti činnosti:
koordinace tvorby a kontrola realizace preventivního programu školy
koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalizmu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších projevů rizikového chování
zajišťování a předávání odborných informací o problematice rizikového chování, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogům školy
prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností
spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje rizikového chování u jednotlivých žáků a tříd
Speciální pedagog: Mgr. Veronika Lechnýřová, Mgr. Eliška Dudová
Kontakt: veronika.lechnyrova@zsbavorov.cz
Speciální pedagog se podílí na vytváření programu poskytování pedagogicko-psychologických poradenských služeb ve škole. Komunikuje s vedením školy, pedagogy, žáky a zákonnými zástupci.
Hlavní oblasti činnosti:
spolupráce při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání dle potřeb a možností školy a školního poradenského pracoviště (E. Dudová)
vyhledávání žáků s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb a zařazení do vhodného preventivního či intervenčního programu (spolupráce s vyučujícími)
vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich zařazení do speciálně pedagogické péče (spolupráce s vyučujícími)
intervenční podpora při realizaci plánu pedagogické podpory.
dlouhodobá i krátkodobá speciálně pedagogická péče za účelem naplňování podpůrných opatření pro žáky, speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, reedukační, kompenzační a stimulační činnosti, se žákem s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb
dlouhodobá i krátkodobá speciálně pedagogická péče o skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, reedukační, kompenzační a stimulační), se skupinami žáků s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb
participace na vytvoření individuálního vzdělávacího plánu u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nebo plánu pedagogické podpory u žáků s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb (v kooperaci s třídním učitelem, učitelem odborného předmětu, s vedením školy, se zákonnými zástupci žáka, se žákem a s ostatními partnery podpůrného týmu uvnitř i vně školy)
průběžné vyhodnocování účinnosti poskytovaných podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb u žáků, dle potřeby navržení a realizace úprav
úpravy školního prostředí, zajištění speciálních pomůcek a didaktických materiálů
individuální konzultace pro rodiče, zabezpečení průběžné komunikace a kontaktů s rodiči žáka/zákonnými zástupci.
individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti speciálních vzdělávacích potřeb a rizika vzniku speciálně vzdělávacích potřeb
speciálně pedagogické přístupy při řešení multikulturní problematiky ve školním prostředí
konzultace s pracovníky školských a dalších poradenských zařízení
metodická pomoc třídním učitelům při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nebo rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb
metodické činnosti pro další pedagogické pracovníky školy – specifika výuky a možnosti žáků dle druhu a stupně speciálně vzdělávacích potřeb, návrhy metod a forem práce se žáky – jejich zavádění do výuky, instruktáže využívání speciálních pomůcek a didaktických materiálů
Logopedický asistent: Mgr. Eliška Dudová, Mgr. Veronika Lechnýřová
Kontakt: eliska.dudova@zsbavorov.cz
Hlavní oblasti činnosti:
primární logopedická prevence
podpora přirozeného rozvoje komunikačních schopností a dovedností u dětí v předškolním věku a mladším školním věku
prevence vzniku poruch řeči
prevence vzniku čtenářských obtíží
poskytování informací zákonným zástupcům dětí/žáků (v rozsahu své působnosti)